Kawa a sport

Idziesz na siłkę? Przygotowujesz się do sezonu? Wybierasz się na zajęcia fitness? Wypij kawę i walcz o lepsze wyniki ze zdwojoną siłą!!!

Kawa zawiera kofeinę, która stymuluje i pobudza do działania. Generalnie, intuicja podpowiada nam, że kofeina może poprawić zdolność treningową a nauka teorię tą potwierdza. Kofeina daje tak dobre rezultaty, że kiedyś była zakazaną używką dla sportowców – zakaz ten wprowadził Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Teraz, zakaz ten jest co prawda zniesiony ale MKOI zastrzega sobie prawo do ponownego jego wprowadzenia.

Czy picie kawy przed rozpoczęciem treningu jest bezpieczne?

Jeśli nasz ogólny stan zdrowia jest oceniany jako dobry, nie ma żadnych przeciwwskazań aby wypić kawę przed treningiem. Istnieje jednak kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę: Kawę powinny pić tylko osoby dorosłe, gdyż kofeina może mieć negatywny wpływ na dzieci .

Po drugie, powinniśmy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu się. Kawa ma właściwości moczopędne, dlatego picie wody lub napojów izotonicznych dla sportowców podczas wysiłku fizycznego jest obowiązkowe.

Na pewno usłyszycie nie raz, że picie kawy powoduje ból głowy, bezsenność, odczuwanie większego niepokoju, itp. Jednak to może przydarzyć się każdemu, kto będzie kawy lub innych substancji nadużywał. Jak w każdej sprawie, powinno się zachować zdrowy rozsądek i umiar także w piciu kawy.

Kawa sprawi, że twój trening będzie bardziej intensywny!

W skrócie, wypicie kawy przed treningiem pozwoli Ci ćwiczyć dłużej i ciężej. Mózg nie odczuwa takiego bólu jak zwykle, a mięśnie mają więcej energii – więc łatwiej im pracować.

Kofeina przyśpiesza pracę serca. Japończycy przeprowadzili badanie na biegaczach. Ci którzy pili kawę przed treningiem, byli o 30% bardziej wydajni, w stosunku do tych, którzy nie doładowali się porcją kofeiny. Ma to związek z tym, że cały układ krążenia jest lepiej dotleniony, a co za tym idzie, również mięśnie pracują  bardziej efektywnie w warunkach zewnętrznych.

Poza tym, w badaniach przeprowadzonych na uniwersytecie Ilinois, badani, którzy mieli kofeinę we krwi, mieli mniejsze postrzeganie bólu w porównaniu do tych badanych, którzy kawy wcześniej nie wypili. Powód nie jest tak oczywisty jak w badaniach Japończyków. Po prostu lekka tolerancja bólu pomaga nam na dłuższy i cięższy wysiłek fizyczny.

Również biochemia tłumaczy, dlaczego zawartość kofeiny podnosi wytrzymałość organizmu. Przyśpiesza ona regenerację glikogenu, który jak wiadomo, jest paliwem dla naszych mięśni, a w związku z tym, w pierwszej kolejności spalana jest tkanka tłuszczowa a dopiero potem glikogen. Mamy podwójną korzyść- mięśnie tak szybko się nie męczą i mogą pracować dłużej, a „efektem ubocznym” jest spalanie naszego tłuszczyku. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że wtedy chudniemy : )

Ile kawy należy pić?

Jeśli jesteś dorosłym, zdrowym człowiekiem i twój lekarz nie  zalecił inaczej, warto pić kawę przed treningiem. Zgodnie z Mayo Clinic, zdrowy człowiek może spożyć do 400 miligramów kofeiny dziennie, co daje nam około 4 filiżanek kawy.
Oczywiście nie zalecamy wypicia całej tej dziennej dawki bezpośrednio przed wysiłkiem fizycznym. Jednak dwie filiżanki wypite w ciągu dnia, przed ćwiczeniami, mogą dać Ci przewagę nad innymi, pozytywnie zaskoczyć wytrzymałością i wzbogacić twój trening. Najważniejsze to pamiętać o stałym nawadnianiu naszego organizmu.

Zatem, wypijmy filiżankę kawy – dziś piękny, ciepły dzień więc może z Ice Coffee Dripa : ) i chodźmy na rower, rolki albo chociaż na spacer!

Dodaj komentarz