Turbodrzemka – czy na prawdę pomaga?

TURBODRZEMKA – KAWOWA DRZEMKA?

Mamy różne sposoby by walczyć ze zmęczeniem w ciągu dnia, jednak najbardziej popularne są dwie: drzemka lub kawa (albo kofeina dostarczana w jakiejkolwiek innej postaci ).
Co Wy na to aby połączyć kawę z drzemką?
Pierwsze myśli na pewno będą sceptyczne, gdyż od zawsze powtarzano nam, żeby nie pić kawy wieczorem czy późnym popołudniem, bo nie będziemy potrafili zasnąć. Jednak najnowsze badania wykazują, że dopiero połączenie tych dwóch daje najbardziej efektywne rezultaty.

Czym jest TURBODRZEMKA?

Niczym innym jak drzemką, w którą zapadamy zaraz po wypiciu kawy. Aby zrozumieć jak oba te czynniki wpływają na nasze ciało musimy się przyjrzeć bliżej adenozynie, substancji wytwarzanej przez nasz mózg.

Adenozyna jest podstawową substancją chemiczną, która wywołuje senność. Wytwarza się w mózgu podczas czuwania. Gdy osiągnie wystarczająco wysoki poziom, zapadamy w sen. Podczas gdy śpimy, poziom adenozyny obniża się. Jak wspomnieliśmy na początku, istnieją dwa sposoby, aby odpędzić adenozynę i jego skutki: sen oraz kofeina. Budowa cząsteczek kofeiny, jest podobna do cząsteczek adenozyny. Gdy więc kofeina wiąże się z receptorem adenozyny, blokuje jej wytwarzanie, hamując w ten sposób narastającą w ciągu dnia senność.

Dlatego, kawowe drzemki, wykorzystują zarówno kofeinę i sen by obniżyć jak najbardziej efektywnie adenozynę. Po wypiciu filiżanki kawy, potrzeba około 20 minut, by kofeina przedostała się do krwiobiegu, następnie do mózgu i ostatecznie zablokowała adenozynę. Drzemka, w tym czasie, zmniejsza ilość adenozyny w mózgu, co przyśpiesza proces obniżenia jej poziomu w organizmie.

Utrzymanie drzemki do 20 minut jest sprawą kluczową, ponieważ:

-wstawanie z dłuższej drzemki może być trudne
– największe działanie kofeiny jest odczuwalne po 20 minutach od wypicia kawy
-kofeina nie będzie zakłócać snu w ciągu tych 20 minut więc będzie to sen regenerujący.

Czy TURBODRZEMKA rzeczywiście działa?

W skrócie, kawowe drzemki działają – i to bardzo dobrze. Naukowcy na całym świecie obserwują pozytywne efekty badając turbodrzemki. Na przykład, badanie przeprowadzone przez Loughborough University, udowodniło, że w testach zmęczonych kierowców w symulatorze jazdy, kierowcy po kawowej drzemce mieli szybszy czas reakcji, aniżeli kierowcy tylko po drzemce lub tylko po wypiciu kawy.

W Japonii, naukowcy odkryli, że kawowe drzemki poprawiają pamięć bardziej aniżeli długie drzemki.

Zaś uczeni z Ohio odkryli, że kawowe drzemki były bardziej skuteczne przy niedoborze snu przez 24 godziny aniżeli sama drzemka lub sama kawa.

Jak należy korzystać z kawowych drzemek, inaczej zwanych turbodrzemkami?

To proste, potrzebna jest tylko kawa i 20 minut snu. Szybko wypij kawę (np. espresso) i odpocznij przez 20 minut. Nawet jeśli nie zaśniesz w tym czasie, to wyżej cytowane badania wykazały, że 15-20 minut odpoczynku, bardzo Ci pomoże. Po tych 20 minutach musisz wstać. Powinieneś być wypoczęty i gotowy do pracy. Udanej drzemki : ) Słodkich kawowych snów.

Dodaj komentarz